|
Opknappen 20’
Door: Dennis
Zeegers
Dennis
aan het werk.
Ik was al een aantal
jaren op zoek naar een Midget 20’, maar deze vielen altijd buiten het
budget. In juli2010 voer ik in mijn vakantie met mijn vorige bootje [manta
19] in de Houkesloot te Sneek toen ik op de wal een bootje zag liggen
dat nog net herkenbaar was alszijnde een Midget 20’ Uit nieuwsgierigheid
ben ik de wal opgestapt en heb ik gevraagd van wie dat bootje was. Er
groeide gras in de kajuit en er stond een centimeter of 15 water in. de
eigenaar van de werf waar het scheepje lag zei ;ik heb dit bootje liggen
van iemand die wil er wel vanaf,ik zal je zijn telnr. geven.
Zogezegd zo gedaan,
opgebeld en om een lang verhaal kort te maken kocht ik mijn ''nieuwe
schip'' voor 1750 euro Het was eigenlijk alleen een romp wat ik
kocht,zonder interieur ,met een kromme mast,en door een blinde
geschilderd dek en romp. Ook ontbraken er alle ramen,en een vingerling
van het roer etc, etc, etc In September 2010 [ik had inmiddels mijn oude
bootje verkocht] het scheepje opgehaald met een gehuurde trailer en naar
Zaandam gesleept,alwaar ik lid ben van een zeilvereniging,en ook
stallingruimte heb Toen begon er een werk waar eigenlijk geen einde aan
leek te komen Ik heb eerst alle beslag,lieren allerlei onzin
rotzooiverwijderd en ben toen met de hand gaan schuren,wat ook oneindig
leek te duren,na een maand had ik echter grote vordering gemaakt en het
dek was inmiddels helemaal kaal,tot op de originele gelcoat en
spiegelglad. Hierna heb ik in de kajuit links en rechts wat
gesloopt,zoals het schot onder de mast,dat was betegeld,en de schotjes
tegen de kajuit ingang, wel alles bewaard want dan diende dat als mal.
Inmiddels had ik ook
een inboardmotor op de kop getikt [Yanmar 1gm10] en een motor fundatie
gemaakt. Het inbouwen heb ik professioneel laten doen door een monteur
Alles rondom de motor nieuw gekocht,schroefas ,schroef,uitlaat
dashboard,en morse handel. Toen de bilge ruimte helemaal gereinigd en
geschilderd,en de motor in laten bouwen. Een vriend van mij, heeft de
betimmering om de motor gemaakt en ook alle houtwerk in het interieur
Het werd inmiddels januari en ik was druk doende met het schuren van de
romp, nou ben ik zelf tegelzetter dus van schilderen heb ik niet zoveel
kaas gegeten,maar ik ben maar begonnen met primeren, [alle verf en
primer van de IJssel,werkelijk topmatriaal] Er zitten drie lagen primer
op,toen gewacht tot half april met lakken ivm de goeie temperatuur
Ondertussen nog aluminium ramen, een nieuwe mast [2de hands met een
nieuw bruin grootzeil en fok erbij] nieuwe selftailing liertjes,nieuwe
handgrepen,en als toetje een nieuw houdiniluik en een rolfokinstallatie.
Inmiddels was er wel een flink gat in het budget geslagen en had ik geen
geld meer om het schilderwerk door een schilder te laten doen.
Maar niet getreurd ik
ben naar polyservice, bij ons in Amsterdam gegaan en heb me voorlaten
lichtten mbt het schilderen met 2 componentenverf [ik mag hierbij zeker
Henk Brockhoff niet vergeten te noemen die mij ook van vele tips heeft
voorzien en het magische ralnummer 9090] Op een mooie dag in april heb
ik de kwast ter hand genomen en het dek zijn eerste laag stofgrijs
gegeven. Na 2 dagen nog een laag,om uiteindelijk 3 lagen lak erop te
brengen. Het resultaat was verbluffend, schitterend strak schilderwerk
zodat ik het wel aandurfde om ook de romp te schilderen. hierna heb ik
het luik, de garage en het luik van de bakskist met teak laten beleggen.
Toen alles droog was ben ik gaan afmonteren en er kwam een zo goed als
nieuwe Midget 20’ de loods uitrollen. Dit alles na ruim 7 maanden
schuren, schoonmaken, slopen,ontvetten, plamuren en allerlei bijkomend
werk, zoals alle rvs moertjes en boutjes met veerringetjes te
vernieuwen. Maar het resultaat mocht er wezen, ik heb onderweg nog nooit
zoveel bekijks gehad als met mijn zo goed als nieuwe Midget 20’
Het mooiste compliment
dat ik kreeg was in Monnickendam [mijn thuishaven] er liep iemand op de
steiger die mij zei “goh,maken ze die bootjes nog nieuw”. Zo trots als
een aap met zeven l....n zei ik, ik heb dat bootje als wrak gekocht en
een beetje opgeknapt. Ik moet er ook bij zeggen dat het wel iets uit de
hand gelopen is, het opknappen dan. Dit jaar wil ik het interieur gaan
beplakken met vinyl en mijn kuipbanken met teak beleggen [doet een
vriend van me] ook is er inmiddels een geheel nieuwe elektrische
installatie geďnstalleerd en wil ik een stuurautomaat kopen. Ik hoop
hiermee aspirant opknappers een hart onder de riem gestoken te hebben,
het was een enorm werk, maar ik zou het zo weer doen Nogmaals wil ik
Henk Brockhoff bedanken voor alle tips en trucs en weet ik ook dat je
Henk niet onder het nieuws moet bellen.
Met vriendelijke
groet,
Dennis Zeegers Amsterdam.
Hieronder de foto's die
we van Dennis ontvingen, klik op de afbeeldingen voor een vergroting.
|
|