Een club voor liefhebbers en/of bezitters van een zeiljacht van het Oostzeejol type Midget.


 

Opknappen 20’

Door: Dennis Zeegers


Dennis aan het werk.

Ik was al een aantal jaren op zoek naar een Midget 20’, maar deze vielen altijd buiten het budget. In juli2010 voer ik in mijn vakantie met mijn vorige bootje [manta 19] in de Houkesloot te Sneek toen ik op de wal een bootje zag liggen dat nog net herkenbaar was alszijnde een Midget 20’ Uit nieuwsgierigheid ben ik de wal opgestapt en heb ik gevraagd van wie dat bootje was. Er groeide gras in de kajuit en er stond een centimeter of 15 water in. de eigenaar van de werf waar het scheepje lag zei ;ik heb dit bootje liggen van iemand die wil er wel vanaf,ik zal je zijn telnr. geven.

Zogezegd zo gedaan, opgebeld en om een lang verhaal kort te maken kocht ik mijn ''nieuwe schip'' voor 1750 euro Het was eigenlijk alleen een romp wat ik kocht,zonder interieur ,met een kromme mast,en door een blinde geschilderd dek en romp. Ook ontbraken er alle ramen,en een vingerling van het roer etc, etc, etc In September 2010 [ik had inmiddels mijn oude bootje verkocht] het scheepje opgehaald met een gehuurde trailer en naar Zaandam gesleept,alwaar ik lid ben van een zeilvereniging,en ook stallingruimte heb Toen begon er een werk waar eigenlijk geen einde aan leek te komen Ik heb eerst alle beslag,lieren allerlei onzin rotzooiverwijderd en ben toen met de hand gaan schuren,wat ook oneindig leek te duren,na een maand had ik echter grote vordering gemaakt en het dek was inmiddels helemaal kaal,tot op de originele gelcoat en spiegelglad. Hierna heb ik in de kajuit links en rechts wat gesloopt,zoals het schot onder de mast,dat was betegeld,en de schotjes tegen de kajuit ingang, wel alles bewaard want dan diende dat als mal.

Inmiddels had ik ook een inboardmotor op de kop getikt [Yanmar 1gm10] en een motor fundatie gemaakt. Het inbouwen heb ik professioneel laten doen door een monteur Alles rondom de motor nieuw gekocht,schroefas ,schroef,uitlaat dashboard,en morse handel. Toen de bilge ruimte helemaal gereinigd en geschilderd,en de motor in laten bouwen. Een vriend van mij, heeft de betimmering om de motor gemaakt en ook alle houtwerk in het interieur Het werd inmiddels januari en ik was druk doende met het schuren van de romp, nou ben ik zelf tegelzetter dus van schilderen heb ik niet zoveel kaas gegeten,maar ik ben maar begonnen met primeren, [alle verf en primer van de IJssel,werkelijk topmatriaal] Er zitten drie lagen primer op,toen gewacht tot half april met lakken ivm de goeie temperatuur Ondertussen nog aluminium ramen, een nieuwe mast [2de hands met een nieuw bruin grootzeil en fok erbij] nieuwe selftailing liertjes,nieuwe handgrepen,en als toetje een nieuw houdiniluik en een rolfokinstallatie. Inmiddels was er wel een flink gat in het budget geslagen en had ik geen geld meer om het schilderwerk door een schilder te laten doen.

Maar niet getreurd ik ben naar polyservice, bij ons in Amsterdam gegaan en heb me voorlaten lichtten mbt het schilderen met 2 componentenverf [ik mag hierbij zeker Henk Brockhoff niet vergeten te noemen die mij ook van vele tips heeft voorzien en het magische ralnummer 9090] Op een mooie dag in april heb ik de kwast ter hand genomen en het dek zijn eerste laag stofgrijs gegeven. Na 2 dagen nog een laag,om uiteindelijk 3 lagen lak erop te brengen. Het resultaat was verbluffend, schitterend strak schilderwerk zodat ik het wel aandurfde om ook de romp te schilderen. hierna heb ik het luik, de garage en het luik van de bakskist met teak laten beleggen. Toen alles droog was ben ik gaan afmonteren en er kwam een zo goed als nieuwe Midget 20’ de loods uitrollen. Dit alles na ruim 7 maanden schuren, schoonmaken, slopen,ontvetten, plamuren en allerlei bijkomend werk, zoals alle rvs moertjes en boutjes met veerringetjes te vernieuwen. Maar het resultaat mocht er wezen, ik heb onderweg nog nooit zoveel bekijks gehad als met mijn zo goed als nieuwe Midget 20’ 

Het mooiste compliment dat ik kreeg was in Monnickendam [mijn thuishaven] er liep iemand op de steiger die mij zei “goh,maken ze die bootjes nog nieuw”. Zo trots als een aap met zeven l....n zei ik, ik heb dat bootje als wrak gekocht en een beetje opgeknapt. Ik moet er ook bij zeggen dat het wel iets uit de hand gelopen is, het opknappen dan. Dit jaar wil ik het interieur gaan beplakken met vinyl en mijn kuipbanken met teak beleggen [doet een vriend van me] ook is er inmiddels een geheel nieuwe elektrische installatie geďnstalleerd en wil ik een stuurautomaat kopen. Ik hoop hiermee aspirant opknappers een hart onder de riem gestoken te hebben, het was een enorm werk, maar ik zou het zo weer doen Nogmaals wil ik Henk Brockhoff bedanken voor alle tips en trucs en weet ik ook dat je Henk niet onder het nieuws moet bellen.

Met vriendelijke groet,
Dennis Zeegers Amsterdam.

Hieronder de foto's die we van Dennis ontvingen, klik op de afbeeldingen voor een vergroting.