Dieselbacterie

De midgetclub ontving een vraag over de gevreesde dieselbacterie. Het secretariaat reageerde uit eigen ervaring. 

Gisteren is er ontdekt dat we dieselbacterie in de tank hebben en we zouden graag advies van medeleden hebben over het schoonmaken e.d. van de tank.
Hoe maak je de tank goed leeg?
Waar maak je deze het beste mee schoon?
Kortom: wie heeft er ervaring mee en wat is het advies?

Wij kennen dit probleem, voor 2003 hadden wij ook een Midget 26. Tijdens een vakantie kregen we problemen met het gasgeven. Het toerental was met de gashendel niet meer goed te regelen, de motor ging onregelmatig lopen. Ondanks dat ik vol gas gaf liep het toerental steeds terug tot stationair.

We hebben toen contact op genomen met de firma Klaas Mulder (VETUS dealer) in Zaandam. Die wist direct wat er aan de hand was. ” U heeft een bacterie in uw diesel die ontstaat door condenswater in uw brandstof. Het condenswater in samenwerking met het gedeelte biologische diesel in uw brandstof veroorzaakt een slijm, die veroorzaakt dat het brandstofsysteem dicht slibt.”

De firma Klaas Mulder gaf toen het volgende advies:

-Pomp alle diesel uit de tank (dit hebben we toen gedaan met een motorolie pompje, via het gat dat vrij kwam door de dieselvlotter er uit te schroeven)
-Spoel de bodem van de tank schoon met wat diesel en pomp dit weer weg ((dit hebben we meer malen gedaan tot dat er geen drab meer uit kwam)
-Vernieuw de brandstoffilter achter de tank en de brandstoffilter op de motor
-Vul de tank weer met dieselolie en voeg een bacteriedoder toe bij elke tankvulling (bacteriedoder is te verkrijgen bij elke jachtservice)
-Zorg er voor dat als de boot in de winterstalling gaat  dat de dieseltank vol is, zodat er geen condens bij kan komen)

Na deze aanpak hebben we dit probleem niet meer gehad.

Sinds 2003 hebben we een Midget 31. Na 10 jaar met deze boot gevaren te hebben, hebben we ook bij deze boot de tank leeggepompt en heeft een lid van de zeilvereniging met een scoop gekeken of de tank schoon was. Er bleek geen drab of andere vervuiling in de dieseltank te zitten. Sinds dit jaar tanken wij diesel die vrijkomt bij de productie van gas in Qatar (GTL diesel). In deze diesel kan geen slijmvorming ontstaan, maar is wel duurden dan gewone diesel.

We hopen dat we je vraag al een klein beetje hebben beantwoord.

Als u nog een aanvullend advies heeft kunt u hieronder reageren of mailen naar redactie@midgetclub.nl


Laat een reactie achter