BBM plaatsen in Midget 20

Ons clublid Dick de Bles heeft een drastische oplossing voor het gemakkelijker verwijderen van zijn Yamahamotor uit de bun van zijn Midget 20.

Als een bootbezitter bovenstaande titel leest, is er schrik of verbazing maar zeker nieuwsgierigheid. Mijn Midget 20’  (Lamantijn, ligplaats de Koppoel in Rijpwetering) die ik sinds 1986 bezit, heeft in de loop der jaren al heel wat kluswerk en derhalve verbeteringen ondergaan.

Ik noem hier o.a. schilderen van romp, dek en kuip, een nieuwe stootrand, plaatsen van een mastkoker – waardoor ik alleen de mast kan strijken en opzetten, ontwerpen en uitvoeren van een boegspriet om de loefgierigheid op te heffen (in de jaren ’90 beschreef ik e.e.a. in ‘t Spitsgattertje), in samenspraak met Henk B. op de juiste wijze plaatsen van de autohelm, monteren van de fraaie ramen  en garageluik geleverd via de Midgetclub en het brengen van alle lijnen naar de kuip (zo gemakkelijk voor de solozeiler).

Mijn 2e motor moest een Yamaha 9.9 pk 4-takt worden, deze kocht ik 4 jaar geleden. Echter, elk jaar was het plaatsen en verwijderen een crime; vast herkenbaar voor Midget 20’ bezitters. De bun van de 20-voeter heeft dan wel de ruimte voor een dergelijke motor, de opening waardoor hij gefrommeld moet worden heeft die in mindere mate. Het kan wel, maar vraag niet hoe. Dat moest dus anders. Ik had wel de oplossing in het hoofd maar de uitvoering heeft, achteraf onnodig, te lang op zich laten wachten. In een impulsieve bui, nadat de motor dit voorjaar, na enig ‘verbaal’ geweld, verwijderd werd voor een voorjaarsbeurt, pakte ik aftekengereedschap en zette de lijnen uit die al zolang opgeslagen zaten in mijn hoofd. De decoupeerzaag deed de rest. Weer werd bevestigd hoe degelijk deze oude Midgets uit de jaren ’70 zijn gebouwd. Op de bijgaande foto’s is het stuk dat ik verwijderde te zien en in afbeelding 3 zie je hoe dik het polyester is.

Het eruit gezaagde deel moest natuurlijk gemakkelijk teruggeplaatst kunnen worden. Hiervoor gebruik ik twee hardhouten delen. Nu zat de overloop van de grootschoot nog in de weg, deze is echter gemakkelijk te verwijderen en na plaatsen van de motor weer te monteren. Een 9.9 is behoorlijk aan het gewicht. Een balk geplaatst over mijn hekreling met daaraan de takel, die ik ook gebruik om de mast te strijken en te zetten, ontziet de armen en neemt al het tilgewicht over. De eerste keer dat ik de motor plaatste, werd bevestigd dat dit de oplossing is; de handeling was nu een fluitje van een cent.

In augustus (2016) moest de motor eruit omdat er wat vuil in het koelsysteem zat en voor de zekerheid meteen de impeller preventief vervangen. Het verwijderen van de motor, na demonteren van alle in de weg zittende delen, is nu een eenvoudige klus geworden. Monteren en demonteren van de onderdelen kost een uurtje. Dit was ook een geschikt moment om e.e.a. op beeld vast te leggen.

Resumerend kom ik tot de conclusie dat de zaag er zonder problemen is ingegaan en een  jaarlijks terugkerende handeling  gemakkelijk heeft gemaakt.

Ook te zien in filmpjes op YouTube.
Dick de Bles
‘Lamantijn’


2 reacties op “BBM plaatsen in Midget 20”

  1. Hallo Dick,
    Goede oplossing lijkt me.
    Mijn inboordmotor is er mee op gehouden. Dus ik zit er aan te denken om over te stappen om een buitenboordmotor in de bun te plaatsen. Nu ik toch allemaal aanpassingen moet maken, denk er over om dit ook gelijk te doen. Heb je nog na volgging gehad.
    Groet Gerrit

  2. Hallo Gerrit,
    Ik heb 1 reactie gehad. Iemand die de oplossing wel ziet zitten maar het desalniettemin niet aandurft. Ik heb nu een seizoen gevaren na het zetten van de zaag en mijn Midget is nog altijd net zo stevig als altijd. Na montage van de onderdelen zie je er niets van. Wel heb ik om inwatering via de zaag gleuven te voorkomen deze met witte watervaste tape gedicht. Overigens geven de foto’s op mijn youtube kanaal een completer beeld van eea dan de 4 foto’s bij het geplaatste artikel. De motor blijft tegenwoordig gewoon tijdens de winterstalling in de bun. Bij deze moderne 4takt motoren loopt eventueel aanwezig water uit de motor nadat deze op het droge staat. Dit deed ik al na overleg met de Yamaha dealer. Wat extra isolatiemateriaal rondom en klaar. De motor gaat nu 1x per 2 jaar naar de dealer (tenzij de impeller het tussentijd begeeft) voor een beurt. Wel zelf altijd even controleren of de olie niet wit is, dan is er water via de pakkingen binnengekomen. Dan uiteraard olie en pakkingen zelf even vervangen.
    Suk6 bij de eventueel uit te voeren zaagklus.
    Groeten Dick.

Laat een reactie achter